SUMMITY
V OBECNÍM DOMĚ

Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) pořádá již od roku 2018 v pololetním cyklu, vždy na jaře a na podzim summity, jejichž cílem je zhodnotit dosažené pokroky v oblasti stavebního rozvoje. Akce jsou určeny pro klíčové představitele veřejné i soukromé sféry a konají se tradičně v unikátních historických sálech pražského Obecního domu.

Na Summitu stavebního rozvoje je pravidelně představována aktuální Pololetní analýza stavebnictví a trhu bydlení a řeší se zde klíčová témata a konkrétní opatření, jak podpořit stavební rozvoj a dostupnost bydlení v ČR. Summit dostupného bydlení otevírá klíčová témata a konkrétní opatření, jak podpořit dostupnost nájemního i vlastnického bydlení v ČR. Hlavní zaměření je na potřeby měst a obcí a jejich možnosti stavět vlastní dostupné nájemní byty. Řeší se zde také optimální praktické nastavení spolupráce veřejného a soukromého sektoru.

Závěry z podzimních summitů

V září se za mimořádné účasti uskutečnily klíčové konference Summit stavebního rozvojeSummit dostupného bydlení. Významní představitelé veřejné i soukromé sféry na nich řešili hlavní aktuální témata stavebnictví a konkrétní opatření, jak podpořit stavební rozvoj a dostupnost bydlení v ČR.

Mezi hlavní závěry Summitu stavebního rozvoje patřily následující body:

  • Pro efektivní povolování je nutné zásadně omezit stavební byrokracii a zavést jednotnou státní stavební správu po vzoru specializovaného stavebního úřadu (DESÚ), který se velmi osvědčil a podstatně zrychlil povolování a výstavbu dopravních staveb

  • Je potřeba zmírnit přeregulovanost stavebnictví revizí a úpravou Green Dealu a všech stavebních předpisů, které neadekvátně komplikují a prodražují výstavbu. České stavební normy jsou v mnoha případech úplně zbytečně striktnější než ty v Německu nebo Rakousku

  • Aby bylo kde stavět, je potřeba zlepšit územní plánování a rozšířit v něm pravomoci samospráv s důrazem na bytovou výstavbu a brownfieldy. Plány musí být jednoznačné a poskytovat investorům jistotu, že podle nich mohou stavět. Nutné je urychlit a zjednodušit proces změn plánů ve prospěch bytové výstavby

  • Pro nastartování masivní výstavby veřejných dostupných nájemních bytů městy a obcemi je potřeba vytvořit efektivní „baťovský systém” s využitím zjednodušeného systému DESIGN-BUILD a optimalizovaných typových projektů bytových staveb

  • Je potřeba přehodnotit investiční politiku státu ve prospěch výstavby nového bydlení. Podle průzkumu veřejného mínění je dostupnost bydlení jednoznačně největším problémem ČR (tu uvedlo 47 % lidí, dopravu jen 4 %). Investice státu do bydlení jsou pro lidi podstatně důležitější než ty do dopravy. Přitom na dopravní stavby stát ročně vydává přes 110 miliard a na dostupné veřejné nájemní bydlení jen nižší jednotky miliard Kč

  • Pokud by chtěl stát ovlivňovat dostupnost bydlení, musí v ČR vznikat každoročně alespoň 25 tisíc nových veřejných nájemních bytů. To je náklad zhruba 100 miliard ročně ze strany měst a obcí, které by je měly stavět. Na tom by se měl stát dotacemi a zvýhodněnými úvěry podílet každoročně minimálně 20 miliardami Kč, a to podle efektivity projektů a potřeb regionu

  • Je potřeba finančně motivovat samosprávy k rozvoji změnou systému rozpočtového určení daní (RUD). Města a obce, kde se staví, musí od státu dostávat výrazně více peněz na rozvoj. Jen tak se jim vyplatí podporovat výstavbu nových bytů i související infrastruktury a vybavenosti a budou rozvoj podporovat

  • Pro zvýšení stability domácností a podporu zakládání rodin je zapotřebí cíleně podpořit pořízení prvního bydlení rodinami s dětmi a mladými lidmi, kteří by na něj jinak nedosáhli. A to například zvýhodněnými úvěry nebo státní garancí hypotéky

Z průzkumů veřejného mínění vyplývá, že dostupnost bydlení je jednoznačně největším problémem ČR, a že investice státu do bydlení jsou pro lidi podstatně důležitější než ty do dopravy. Přitom na dopravní stavby stát ročně vydává přes 110 miliard a na dostupné veřejné nájemní bydlení jen nižší jednotky miliard Kč.

Jaký je podle vás největší problém ČR? Investice státu do bydlení jsou důležitější než do dopravy

Mezi hlavní diskutovaná opatření pro zlepšení dostupnosti bydlení v ČR patřily:

  • Zásadní omezení byrokracie a zavedení jednotné státní stavební správy pro efektivní povolování nové výstavby

    Je třeba se inspirovat specializovaným stavebním úřadem (DESÚ), který umožnil ve velkém rozjet povolování dopravních staveb a podobný model zavést i pro ostatní stavby. Klíčové je také snížit byrokracii omezením počtu dotčených orgánů státní správy (DOSS), koordinací jejich stanovisek a zavedením fikce souhlasu při nedodržení lhůt. Nezbytné je také zabránit opakovanému podávání stejných námitek v různých fázích řízení a automaticky je zamítat, pokud už ve věci bylo dříve rozhodnuto.

  • Revize všech stavebních předpisů, zda jsou skutečně nezbytné, a zavedení efektivního pravidla „one in, two out“

    Je potřeba revidovat všechny stavební normy s cílem zmírnit přeregulaci stavebnictví odstraněním zastaralých a duplicitních norem a úpravou těch, které neadekvátně komplikují a prodražují výstavbu. A obdobně postupovat i při posuzování nových norem. Například požadavky na denní osvětlení nebo akustiku vysoce překračují to, co je nutné pro zdravé a bezpečné bydlení. U řešení otázky parkování elektromobilů se pak požární bezpečnosti nákladně přizpůsobují stavby namísto samotných elektromobilů. Zbytečně přísné je i přejímání evropských norem a směrnic do českého práva. Často jsme „papežštější než papež“.

  • V územním plánování rozšíření pravomocí měst a obcí s důrazem na bytovou výstavbu a využívání brownfieldů

    Výstavba nového bydlení by měla být deklarována jako veřejný zájem. Města a obce musí mít větší pravomoci v územním plánování, aby mohly cíleně řídit svůj rozvoj a vymezovat plochy pro bytové stavby, infrastrukturu a občanskou vybavenost tam, kde jsou skutečně potřeba. I proto musí být jednoznačné závazné lhůty. Plány musí být jednoznačné a poskytovat investorům jistotu, že podle nich mohou stavět. Zároveň je potřeba urychlit a zjednodušit proces změn plánů ve prospěch bytových staveb. Pokud bytová výstavba území odlehčuje, měla by být umožněna i bez potřeby složité změny územního plánu.

  • Pro veřejnou výstavbu dostupných nájemních bytů využívat efektivní systém DESIGN-BUILD s typovými projekty

    Je potřeba vytvořit efektivní „baťovský systém“ pro masivní výstavbu dostupných veřejných nájemních bytů. Řešením může být zjednodušený systém DESIGN-BUILD od Iniciativy pro dostupné bydlení (IDB) s možností využití typových projektů bytových staveb. Tento systém zajišťuje pevně stanovenou cenu bez víceprací, přenos rizik na dodavatele a významnou časovou i finanční úsporu při přípravě, realizaci i následném provozu stavby. Díky variabilitě a flexibilitě typových projektů je možné systém využít téměř pro jakékoli bytové projekty, a to i pro studentské či seniorské bydlení, sociální byty či další formy veřejného ubytování. Zjednodušeným systémem DESIGN-BUILD mohou vznikat nejen dostupné veřejné nájemní byty, ale například i družstevní byty.

  • Navýšit na minimálně 20 miliard Kč každý rok státní finanční podporu výstavby dostupných veřejných nájemních bytů

    Pro zlepšení dostupnosti bydlení je třeba vytvořit systém, který každoročně umožní postavit alespoň 25 tisíc dostupných veřejných nájemních bytů. Současné programy SFPI a NRB jsou dobrým základem, ale státní podporu je potřeba navýšit na minimálně 20 miliard Kč ročně, a to dlouhodobě. Prostředky by stát mohl ušetřit například změnou nesystémových dávek a příspěvků na bydlení. Při využití pákového efektu by dotace měly činit maximálně 10–30 % stavebních nákladů podle potřeby a síly regionu. Zcela klíčový je akcent na efektivitu a správnou lokalizaci projektů, aby podpora směřovala tam, kde jsou byty skutečně potřeba.

  • Změna rozpočtového určení daní (RUD) pro finanční motivaci měst a obcí, kde probíhá bytová výstavba

    Města a obce se nové výstavbě často brání, protože jim přináší hlavně vyšší náklady na infrastrukturu a občanskou vybavenost, ale z daní vybraných státem z nové výstavby téměř nic nezískají. Je nutné změnit systém RUD, aby města a obce, kde se staví, dostávaly od státu výrazně více peněz na rozvoj. Jen tak se jim vyplatí podporovat výstavbu nových bytů i související infrastruktury a vybavenosti a přestanou se rozvoji bránit.

  • Ze strany státu podpořit zvýhodněnými půjčkami anebo garancemi pořízení prvního bydlení pro mladé a rodiny s dětmi

    Vyřešené bydlení je základem stability domácností a jedním z hlavních předpokladů pro založení rodiny, což má pozitivní dopady i na sociální systém. Proto by bylo vhodné při pořízení prvního bydlení cíleně podpořit rodiny s dětmi a mladé lidi, kteří by na něj jinak sami nedosáhli. A to například zvýhodněnými úvěry nebo státní garancí hypotéky. Díky tomu se více domácností dostane k vlastnímu bydlení a mladí lidé získají šanci na lepší start do života.

Videa

Záznam ze Summitu stavebního rozvoje (září 2025)

Záznam ze Summitu dostupného bydlení (září 2025)

Fotogalerie z předchozích summitů